We zijn alweer acht dagen in Paramaribo en vandaag kom ik voor het eerst aan mijn blog toe. Ons programma hier is behoorlijk intens. En dan te bedenken dat Ric Chen, de voorganger van de Rank, bij ons laatste Skype gesprek voor vertrek zei: "Ach, jullie hebben overdag alle tijd .." We zijn elke avond in de weer met een cursus, workshop, seminar of huisbezoeken. En overdag bereiden we alles voor. We hebben allerlei materiaal en ideeën meegenomen, maar kunnen pas hier bepalen wat de gemeenten en de verschillende groepen het hardst nodig hebben. En dan maken me ons programma op maat. Dat kost aardig wat tijd en energie bij de Surinaamse temperaturen, dus we hebben ons ook weer de kunst van de power nap eigen gemaakt. Tukkie doen en gaan met die banaan!
Inmiddels hebben we drie Marriage Course sessies gedaan in Lelydorp en de Rank, twee discipelschaps-trainingen, een kinderwerk-, vrouwen- en een young business men avond, en zijn we overdag begonnen met huisbezoeken en bezoeken op werkplekken. En tussendoor sluiten we de zaken kort met de voorgangers om hen op de hoogte te houden van onze bevindingen en alvast een enkele aanbeveling.
Afgelopen zondag hebben we ons team opgesplitst. Sandra en Jimmy hebben een kinderevent geleid met dertig kinderen in de Rank, tot groot enthousiasme van de kinderen en hun moeders. Wim heeft daar gepreekt, Emile in de Javaanse gemeente van Lelydorp en ik in die van Kwarasan. Het was een bijzondere ervaring om God te aanbidden met zo'n veertig broeders en zusters in een Javaanse dessa tussen de palmen en bananenbomen. Het kerkgebouw doet voor onze begrippen denken aan een kale landbouwschuur, maar het is al wat verder aangekleed dan twee jaar geleden. De band en de vocals speelden en zongen de sterren van de hemel in een mix van rock, gamelan, reggae en caribbean. Ineens ontdek je dan onder de Javaanse woorden en klanken een bekende melodie: joh, ze zingen "Ik wandel in het licht met Jezus", maar zelden heeft Johannes de Heer zo geswingd!
Het programma is vermoeiend, maar het is ook meer dan hartverwarmend om met deze mensen op te trekken. Ze moeten keihard werken, vaak in meer dan één baan, om de eindjes aan elkaar te knopen. Je hoort ook verdrietige verhalen over gebroken gezinnen en slechte huwelijken. De voorgangers zijn part timers (en soms zelfs dat niet) die zich inspannen om te evangeliseren en de gemeente op te bouwen. Maar veel leden werken te hard om veel in de kerk te (willen) doen. En het komt nog al eens voor dat veelbelovende jonge mensen vertrekken naar Nederland of een andere buitenland - of naar het binnenland om hun geluk te beproeven als goudzoekers.
Je schaamt je soms voor je welvaart, en de vraag dringt zich steeds aan me op hoe ik mijn relatieve rijkdom als een goede rentmeester kan gebruiken in Gods Koninkrijk. Met weinig geld kun je hier al een groot verschil maken. Daar moet ik verder met Hem over praten.
dinsdag 27 augustus 2013
zaterdag 17 augustus 2013
Ready for take off?
De vakantie zit er nu echt helemaal op. Dus heb ik gisteravond plechtig afscheid genomen van mijn vakantie-baard. De meningen daarover zijn verdeeld: sommige gemeenteleden vonden me net een rabbijn, dochter Liesbeth dacht meer aan kabouter Plop.
De afgelopen week ben ik al redelijk druk geweest met de laatste voorbereidingen van de zendingsreis naar Suriname. Gisteren een hele checklist afgewerkt, vandaag het restje. Morgenochtend vliegen we, vanmorgen wordt in de dienst voor ons gebeden, vanmiddag pak ik.
In en bij Paramaribo hopen we twee weken intensief samen te werken met 3-4 lokale Chinese, Javaanse en multi-etnische CAMA gemeenten. Enkele van hun werkers zullen die weken bij ons wonen en met ons optrekken. Ze hebben ons gevraagd hen te helpen in kader- en preektraining, discipelschap, het opzetten van vrouwenpastoraat, en kinderwerk(training). Daarbij zullen we ook mensen thuis en op hun werk bezoeken om te evangeliseren, te counselen en een klein stukje mentoring te bieden aan jonge leidersechtparen. Drie van ons (Emile, Wim Evers en ikzelf) zullen ook op twee opeenvolgende zondagen preken in drie verschillende kerken. Daarnaast geven we ook op twee plaatsen delen van de Marriage Course en geef ik het seminar Het Oude Testament in Vogelvlucht en train ik twee lokale leiders om het zelf verder te gaan geven in Suriname. Het klinkt naar veel en dat is het ook. Onze ervaring is ook dat er ter plekke plotseling nog een heleboel bij kan komen.
We komen met zijn negenen (twee zijn al in Suriname) voor het eerst in deze samenstelling bij elkaar uit hele verschillende achtergronden en met verschillende ervaring en verwachtingen. Bid daarom voor flexibiliteit, Gods vrede in onze harten en in ons team. In deze blog probeer ik -voorzover ons drukke schema het toelaat- jullie geregeld op de hoogte houden van onze ervaringen. Jullie gebed is onze “luchtdekking”!
De laatste dagen kwam ook hier in Nederland uit sommige gemeenten veel zorg en pijn op me af. Samen met onze eigen gevoelens dringt me dat steeds opnieuw en steeds sterker om Gods almacht en Vaderliefde voor ogen te houden. "Wees in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. En de vrede Gods die alle verstand te boven gaat, zal uw hart en uw gedachten behoeden in Christus Jezus" (Fil 4:6-7). Veertig jaar geleden heb ik deze verzen uit mijn hoofd geleerd, ik moet ze me duizenden keren voorgehouden hebben (ik ben nou eenmaal een stresskip van mezelf), maar het blijft een geestelijke discipline om mijn hart en gedachten op de Vader te richten. Om niet te verzuipen in mijn zorgen, maar net als Ezechiel (48) te zwemmen in de genade van God.
De afgelopen week ben ik al redelijk druk geweest met de laatste voorbereidingen van de zendingsreis naar Suriname. Gisteren een hele checklist afgewerkt, vandaag het restje. Morgenochtend vliegen we, vanmorgen wordt in de dienst voor ons gebeden, vanmiddag pak ik.
In en bij Paramaribo hopen we twee weken intensief samen te werken met 3-4 lokale Chinese, Javaanse en multi-etnische CAMA gemeenten. Enkele van hun werkers zullen die weken bij ons wonen en met ons optrekken. Ze hebben ons gevraagd hen te helpen in kader- en preektraining, discipelschap, het opzetten van vrouwenpastoraat, en kinderwerk(training). Daarbij zullen we ook mensen thuis en op hun werk bezoeken om te evangeliseren, te counselen en een klein stukje mentoring te bieden aan jonge leidersechtparen. Drie van ons (Emile, Wim Evers en ikzelf) zullen ook op twee opeenvolgende zondagen preken in drie verschillende kerken. Daarnaast geven we ook op twee plaatsen delen van de Marriage Course en geef ik het seminar Het Oude Testament in Vogelvlucht en train ik twee lokale leiders om het zelf verder te gaan geven in Suriname. Het klinkt naar veel en dat is het ook. Onze ervaring is ook dat er ter plekke plotseling nog een heleboel bij kan komen.
We komen met zijn negenen (twee zijn al in Suriname) voor het eerst in deze samenstelling bij elkaar uit hele verschillende achtergronden en met verschillende ervaring en verwachtingen. Bid daarom voor flexibiliteit, Gods vrede in onze harten en in ons team. In deze blog probeer ik -voorzover ons drukke schema het toelaat- jullie geregeld op de hoogte houden van onze ervaringen. Jullie gebed is onze “luchtdekking”!
De laatste dagen kwam ook hier in Nederland uit sommige gemeenten veel zorg en pijn op me af. Samen met onze eigen gevoelens dringt me dat steeds opnieuw en steeds sterker om Gods almacht en Vaderliefde voor ogen te houden. "Wees in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. En de vrede Gods die alle verstand te boven gaat, zal uw hart en uw gedachten behoeden in Christus Jezus" (Fil 4:6-7). Veertig jaar geleden heb ik deze verzen uit mijn hoofd geleerd, ik moet ze me duizenden keren voorgehouden hebben (ik ben nou eenmaal een stresskip van mezelf), maar het blijft een geestelijke discipline om mijn hart en gedachten op de Vader te richten. Om niet te verzuipen in mijn zorgen, maar net als Ezechiel (48) te zwemmen in de genade van God.
dinsdag 30 juli 2013
Gebed van een Jezusvolgeling
Het is vakantie. Na de vakantie vervolg ik mijn voorgaande blogs. Nu is het mijmer- en droomtijd. Zonder dromenvanger, maar met mijn Bijbel, Bach, drie gakkende ganzen en een krat boeken. Heerlijk!
Vorige week heb ik gesproken op een snikhete, maar prachtige conferentie met 200 Chinese tieners en jongeren. Over Jezus volgen, naar Hem luisteren, Hem dienen en verwachten, over Hem vertellen. Intense gesprekken tussendoor over je geloof in je zaak, je familie, je relatie, je studie. Ik heb ervan genoten om Jezus' oproep tot discipelschap te delen met gretige jongeren. En nu geniet ik van de kleuren van tarwe en vlas, van zeekraal en alg, van wolken en water. En mijmer ik over Psalm 120 (nee tegen de illusies van de wereld, ja tegen de beloften van God) en bij Ierse muziek over Keltische gebeden. Dit is er een van. May God hold you in the palm of His hand!
THOUGHTS
God's will would I do,My own will bridle;
God's due would I give,
My own due yield;
God's path would I travel,
My own path refuse;
Christ's death would I ponder,
My own death remember;
Christ's agony would I meditate,
My love to God make warmer;
Christ's cross would I carry,
My own cross forget;
Repentance of sin would I make,
Early repentance choose;
A bridle to my tongue I would put,
A bridle on my thoughts I would keep
God's judgement would I judge,
My own judgement guard;
Christ's redemption would I seize,
My own ransom work;
The love of Christ would I feel,
zaterdag 8 juni 2013
Jezus in Multicultiland (2)
Dit oude verhaal wordt door moderne westerse relativisten gebruikt om de in hun ogen arrogante exclusieve waarheidsclaims van de grote godsdiensten bespottelijk te maken. Niemand heeft de waarheid in pacht. Iedereen heeft zijn eigen stukje van het Absolute te pakken. Als al die godsdienstige fanatici dat nu maar eens wilden erkennen, dan zou de wereld een stuk vreedzamer en veiliger zijn. Als ze nu allemaal eens wilden inzien hoe cultureel bepaald hun eigen geloof is. "Als jij in Marokko geboren was, zou je nu waarschijnlijk geen christen maar moslim zijn geweest", betoogt de relativist. Statistisch is die kans inderdaad groot. Maar de relativist gaat er stilzwijgend vanuit dat er geen absolute waarheid en geen Godsopenbaring bestaat. Alles is relatief, stelt hij. Maar kennelijk is dat ineens wel een absolute waarheid. Zijn betoog is dus innerlijk tegenstrijdig.
Het christelijk geloof is geen westers verhaal. Het is het verhaal van Jezus van Nazaret, die wonderlijke dingen deed en bijzondere woorden sprak. Die als Koning der Joden aan een kruis stierf, maar drie dagen later tot verbijstering van zijn ontgoochelde volgelingen weer levend voor hen stond: "Dat had Ik toch gezegd!" Zijn opstanding was het ultieme bewijs dat Hij de Zoon van God was, mensgeworden om vervreemde mensen weer met hun Schepper te verzoenen. Dat verhaal, die Man heeft de harten gewonnen van vele miljoenen mensen uit de meest uiteenlopende culturen en contexten. In al die contexten heeft die Man mensen radicaal veranderd en samenle-vingen vernieuwd.
Dat grote verhaal van schepping, val, verzoening en voleinding vertelt dat Jezus moest sterven omdat God heilig is en mensen zondig. En dat Jezus wilde sterven omdat God liefde is. Het spreekt van de waardigheid van de mens: geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. Die waardigheid van alle mensen maakt dat ik me niet in verlegenheid gebracht voel door de ware goedheid van aanhangers van andere geloven of wereld-beelden.
De zondeval van de mens betekent ook dat er ook onder christenen velen rondlopen die niet leven naar de hoogste maatstaven van hun eigen geloof. Als ik over andere geloven spreek, ga ik niet uit van karikaturen maar van hun beste vertegenwoordigers.
Zo mag ik dat dan ook doen met mijn eigen christelijke geloof. En dan is het getuigenis door de eeuwen heen dat christenen met hun exclusivistische geloof dat Jezus de enige weg, de waarheid en het leven is, dat die christenen werelden gewonnen hebben door het tegendeel van arrogante betweterigheid. Ze hebben zich ten dienste gesteld van alle mensen. In de oudheid waren het vaak de christenen die in een door de pest gestorven stad achterbleven om de zieken en de stervenden te verplegen, die zich ontfermden over armen en hulpelozen. Waarom? Omdat in het hart van hun waarheid de Man stond die zichzelf zonder verzet overgaf uit liefde voor dezelfde mensen die Hem uitscholden en sloegen. Die Man, Jezus Christus, is mijn Koning. Mijn Koning claimt mijn hele leven en zijn hele schepping.
dinsdag 4 juni 2013
Jezus in multicultiland
Jezus is best wel populair in PoMo-land. Maar ik ben bang dat dat niet geldt voor de echte, historische Jezus met zijn claim "Ik ben de weg, de waarheid en het leven". En: "Vertrouw op God, vertrouw ook op Mij." Zeven keer noemt de evangelist Johannes zo'n Ik ben-uitspraak van Jezus. Dat was toen een duidelijke verwijzing naar de naam die God zich gaf tegenover Mozes: "Ik ben die Ik ben." De boodschap van Jezus-via-Johannes is glashelder: "Ik ben God en Ik ben de Enige."
Dat werkt op postmoderne mensen als een rode lap op een stier. Exclusivisme = intolerantie = de enig overgebleven dood-zonde. Jezus de goeroe is populair, maar het is uitermate vervelend dat die goeroe zulke claims uitspreekt. Toch maar geen goeroe dan? Of tegen je onderbuikgevoel in serieus nadenken over Jezus' claim?
Veel westerse christenen durven niet meer naar buiten te treden met die uitspraak van Jezus. Ze zijn te onzeker geworden door de ongeloofsuitspraak dat alle spreken over boven van beneden komt. Dat, als er al Iets of Iemand boven is, alle religies bescheiden moeten erkennen dat ze niet meer zijn dan één uitdrukking van het Absolute. Alsof de ene lichtbundel van goddelijke openbaring door een prisma gebroken is in verschillend gekleurde lichtbundels. Een beetje zoals de hoofdpersoon in Life of Pi zich een katholieke hindoe noemt en ook nog vijf keer per dag zijn salaat bidt in de richting van Mekka. We zijn als westerse kerk langzamerhand wel op de bodem van de put aangekomen. Het wordt tijd dat we onze rug rechten, dat de wal het schip keert en dat we meer naar Jezus gaan luisteren dan naar geleerde of modieuze ongeloofsprofeten. De komende weken wil ik in dit blog een serie van die ongeloofsargumenten bij de horens vatten en met mijn volgers in gesprek gaan. Wordt vervolgd!
Dat werkt op postmoderne mensen als een rode lap op een stier. Exclusivisme = intolerantie = de enig overgebleven dood-zonde. Jezus de goeroe is populair, maar het is uitermate vervelend dat die goeroe zulke claims uitspreekt. Toch maar geen goeroe dan? Of tegen je onderbuikgevoel in serieus nadenken over Jezus' claim?
Veel westerse christenen durven niet meer naar buiten te treden met die uitspraak van Jezus. Ze zijn te onzeker geworden door de ongeloofsuitspraak dat alle spreken over boven van beneden komt. Dat, als er al Iets of Iemand boven is, alle religies bescheiden moeten erkennen dat ze niet meer zijn dan één uitdrukking van het Absolute. Alsof de ene lichtbundel van goddelijke openbaring door een prisma gebroken is in verschillend gekleurde lichtbundels. Een beetje zoals de hoofdpersoon in Life of Pi zich een katholieke hindoe noemt en ook nog vijf keer per dag zijn salaat bidt in de richting van Mekka. We zijn als westerse kerk langzamerhand wel op de bodem van de put aangekomen. Het wordt tijd dat we onze rug rechten, dat de wal het schip keert en dat we meer naar Jezus gaan luisteren dan naar geleerde of modieuze ongeloofsprofeten. De komende weken wil ik in dit blog een serie van die ongeloofsargumenten bij de horens vatten en met mijn volgers in gesprek gaan. Wordt vervolgd!
maandag 27 mei 2013
Deeper life Church
2013 is ons Jaar van Discipelschap. Zelf trek ik als mentor met 12 discipelen op (dat is echt wel mijn maximum) en deel met hen alles wat ik door de jaren heen via mijn voorbeelden van God geleerd heb. De droom is dat zij op hun beurt weer met discipelen optrekken, en hen stimuleren om dat ook weer te doen. Dat is de gedachte die Paulus in 2 Timotheus 2:2 opschrijft: wat jij van mij geleerd hebt, geef dat weer aan anderen door, die in staat zijn om het ook weer aan anderen door te geven. In één vers zie je vier (of vijf) geestelijke generaties. Discipelschap is geen ingeblikte zaak, alsof je een emmertje info doorgeeft. Ik probeer mijn discipelen in mijn leven te laten kijken en vraag ook aan hen wat hun geloof met hun studie, werk, levenskeuzes en -crises te maken heeft. Welke verschil maakt het? Voor welke vragen komen ze te staan en welke antwoorden vinden ze? Welke verborgen schatten? Samen zoeken we ernaar om onze wortels steeds dieper in God en zijn Woord te laten gaan.Daarom had ik vorige week zoveel herkenning toen het bij Passing the Torch ging over de deeper life church. Ik voel me ontzettend bevoorrecht dat ik zoveel geleerd heb van een klein handjevol mensen (in mijn geval vooral 3 mannen en 1 vrouw) die me niet zeiden "zo moet je het doen", maar die iets in me wakker maakten van "zo wil ik ook zijn". In hen zag ik een leven dicht bij God in de praktijk. Aan hen kon ik ook mijn vragen kwijt, of ze lieten me zien hoe ik zelf met die vragen naar God toe kon gaan. Ze gaven me boeken en artikelen te lezen, of tapes om naar te luisteren.
De meesten van hen zijn inmiddels "bevorderd tot heerlijkheid" en ik heb geleerd om zelf mijn antwoorden te vinden bij God. Zoals één van hen, de oude captain Metcalfe, zei: "Ik wil alleen maar zo'n ouderwetse telefoniste zijn, de verbinding tussen God en jou tot stand brengen en er dan tussenuit stappen". Ik lees nu oude en nieuwe boeken, hoor -zoals afgelopen week- weer hele nieuwe sprekers. Maar soms merk ik ineens hoe oude gesprekken en gedachten terugkomen in de nieuwe. Discipelschap, deeper life, geestelijke transformatie, geestelijke discipline - echo's van A.W. Tozer, the Overcomer, de Keswick conferenties. Een soort christelijke "circle of life" (no Disney New Age intended).
Met deeper life begint alles in een gemeente (maar daarna en daarnaast komt nog een heleboel). Dat diepere leven is allereerst een voortdurende oproep tot bekering en "gekruisigd leven" (remember?!). Dan een oproep tot onderwerping (niet meer ik maar Christus), tot heiliging (overvloedig leven), tot een geestvervuld leven in de kracht van Christus en uiteindelijk tot een getuigend leven (het overvloeiende leven). Vorige week zag ik een Frans-Chinese jeugdkerk vol passie en aanbidding voor God, vol verlangen om beschikbaar te zijn voor Hem. Het werkte zo aanstekelijk! En het was een feest om gisteren weer terug te zijn bij onze eigen tweede generatie. Ik kijk ernaar uit om samen met hen verder te groeien in het leven met God. Sloot C.S. Lewis zijn Narnia cyclus niet af met de oproep van Aslan: "Higher up, further in!"?
zondag 26 mei 2013
Passing the Torch
Deze week was ik vier dagen in Parijs voor een conferentie van de
Chinese CAMA kerken in Europa met het thema Passing the Torch – empowering the
2nd generation. Samen met een Algerijnse ex-moslim jeugdwerker (!) was ik daar de enige niet-Chinees tussen 60+ voorgangers, ouderlingen, diakenen en
vrijwilligers. Het is enorm inspirerend om samen na te denken over hoe we de 2e
generatie niet alleen kunnen vasthouden (80% verlaat de kerk na hun 18e
verjaardag), maar hoe we nieuwe jongeren kunnen aantrekken, hun geloof
verdiepen en samen missionair kunnen worden.
De vier foci in het schema hieronder worden vaak apart
benadrukt. Sommige hele bekende kerken willen heel aantrekkelijk zijn door een gelikte podiumpresentatie en de meest
gepassioneerde sprekers. Maar je kunt het niet winnen van de wereld. Die heeft
altijd meer middelen en meer eigentijdse media en de allerbeste sprekers. Een sticky church maakt mensen in wezen afhankelijk
van iets (een ervaring, een relatie, een beloning). Een deeper life church gaat op den duur vaak met de rug naar de wereld
staan. Een missional church koestert
hulpprojecten of ecologie dichtbij of veraf en moet het ook daarin afleggen
tegen niet-christelijke organisaties. TENZIJ we die vier vanuit het diepere
leven met elkaar verbinden in een voortdurende opwaartse spiraal.
Als we onze jongeren
helpen om hun wortels diep in Jezus te slaan, zichzelf geestelijk te voeden en
te groeien in vrucht en visie, dan zullen ze hun blik ook meer naar boven en
buiten richten. Ze zullen iets willen betekenen voor mensen buiten de kerk –
niet alleen materieel maar ook geestelijk. Daarom zullen ze hun vrienden
meenemen naar de kerk: ik wil dat jij ook meemaakt wat ik heb ervaren met
Jezus. En als ze groeien in hun geloof en gecoached, getraind en op het werk en
de wereld losgelaten worden, zullen ze zich gesterkt en gewaardeerd voelen en
blijven. Niet alleen dat, in hun uitdagingen zullen ze steeds meer behoefte
hebben aan een dieper leven met Christus. En hoe meer je met Hem leeft, hoe
meer drive je voelt om erop uit te gaan met je geloof.
Dit was een feest van herkenning: YES! Dit zijn onze vragen
en dit brengt onder woorden wat we zelf hebben ontdekt. Voor onze
Nederlandstalige afdeling is dit een Jaar van Discipelschap (voor mijzelf is
dit al jaren mijn belangrijkste focus).
Ons doel is dit jaar, nu onze NL bediening zowat verdubbeld is, een
geestelijk fundament te leggen in het leven van de jongeren en sommigen te
helpen groeien in hun leiderschapspotentieel. Dat was al aan het groeien en
daardoor kwam er ook meer missionair hart. We zijn er in de stad op uit gegaan
en we gaan er deze zomer opnieuw op uit naar Suriname. We hebben meer autonomie
gekregen om als werkgroep onze eigen NL bediening in te richten. De heftige
discussie op dit moment is hoe en hoe snel we door kunnen stoten naar een attractional church. Verschillende karakters, achtergronden en gavenmixen
botsen dan fors, maar het gesprek moet elkaar scherpen en uitdagen. En de
adrenaline schoot door me heen toen ik dacht aan alles wat ik met onze leiders
thuis wil en moet bespreken om samen om onze kinderen en jeugd te vormen,
bemoedigen, bekrachtigen en los te laten op de wereld. CAN’T WAIT! Maar wat
hebben we Gods Geest van genade en gebed nodig!
Abonneren op:
Posts (Atom)








